Home » Porady » Jak bieganie wpływa na Twój kręgosłup?

Jak bieganie wpływa na Twój kręgosłup?

Chcesz biegać, a boisz się o swój kręgosłup? I bardzo dobrze! Musisz na niego uważać, bo to najważniejsza część Twojego ciała! Myślisz, że podczas biegania najbardziej obciążone są Twoje nogi? To tylko pozory. Kręgosłup jest również mocno wykorzystywany podczas uprawiania tego sportu. Utrzymuje on wyprostowaną postawę Twojego ciała, a także unosi głowę. To główna oś i podpora ciała ludzi i zwierząt. Musisz więc pamiętać, żeby dbać o niego każdego dnia. Każdy rodzaj treningu (też bieganie), powoduje pracę mięśni, które okalają kręgosłup. Najczęstszym problemem z kręgosłupem jest dyskopatia. Jest to schorzenie krążka międzykręgowego. Według nieoficjalnych statystyk wynika, iż 90% tego schodzenia leczy się metodą nieoperacyjną. Niestety jest to również w większości przypadków pierwszy etap zwyrodnienia kręgosłupa. Najważniejsze jest więc niebagatelizowanie objawów (m.in. rwa kulszowa, drętwienie i mrowienie, objawy rozciągliwe np. objaw Mackiweicza)! Musisz nauczyć się je odróżniać i ewentualnie pójść z nimi do lekarza, który skieruje Cię na dalsze badania w kierunku dyskopatii. Kolejnym bardzo popularnym schorzeniem kręgosłupa jest skolioza, czyli skrzywienie kręgosłupa. To trójpłaszczyznowe zniekształcenie kręgosłupa, które można podzielić na trzy części: skrzywienie w płaszczyźnie czołowej, strzałkowej i poziomej. Półoficjalnie wiemy, że wciąż najwięcej, bo aż 85% skolioz, to skoliozy idiopatyczne czyli te o nieznacznej przyczynie. Nie Ty jeden masz chory kręgosłup! Chyba najbardziej znaną gwiazdą z chorym kręgosłupem jest Doda, która mimo nalegania lekarza, wciąż nosi buty na wysokim obcasie (chyba już z Nas każdy wie, że wysokie obuwie nie jest odpowiednie dla żadnego kręgosłupa!)! Natomiast Kinga Rusin po urazie kręgosłupa ma tendencje do wypadania dysku, co jest dość poważną dolegliwością, z którą musi walczyć (Gwiazda chodzi na rehabilitacje i ma przepisane odpowiednie ćwiczenia przez rehabilitanta, które musi wykonywać codziennie). Jeśli i Ty masz jakieś problemy z kręgosłupem, skontaktuj się z lekarzem, który poprowadzi Cię i pomoże Ci częściowo lub całkowicie się ich pozbyć.

Nie musisz rezygnować z biegania nawet jeśli Twój kręgosłup nie jest zdrowy jak u niemowlaka! Dla kręgosłupa nie jest wskazane bieganie po nierównym i twardym (choć można od czasu do czasu) podłożu. Najlepiej biega się na gruncie miękkim, dzięki temu Twoja oś nie jest aż tak bardzo narażona na kontuzje. Zamierzasz wziąć udział w maratonie lub w biegach ulicznych? To musisz potrenować bieganie na twardym podłożu. Dzięki temu przyzwyczaisz kręgosłup do biegania po różnych nawierzchniach. W tym celu lepiej jest poświęcić więcej czasu na bieganie na miękkiej glebie i tylko od czasu do czasu na twardej. Jeśli masz już jakieś problemy z kręgosłupem, to warto udać się do lekarza sportowego, który zaleci odpowiednie ćwiczenia na wzmocnienie mięśni otaczających kręgosłup, a w razie poważnych problemów skieruje do fizjoterapeuty. Boli Cię kręgosłup tuż po bieganiu? Udaj się na masaż! On całkowicie usunie ból, a Ty będziecie czuć się dużo lepiej. Warto też pamiętać, że na bolący kręgosłup można po prostu odpocząć, albo przykładać w obolałe miejsce zimne kostki lodu. Jeśli to nie pomaga, wtedy należy spróbować wszystkich niżej wymienionych metod.

Oto najlepsze ćwiczenia na mięśnie przykręgosłupowe:

  1. Połóż się na brzuchu, a następnie unieś prawą rękę i lewą nogę naraz, po kilku sekundach opuść je i unieś lewą rękę i prawą nogę.
  2. Brzuszki w drugą stronę, czyli leżąc na brzuchu należy podnosić górną część ciała do góry. Ręce powinno się oprzeć na karku.
  3. Połóż się na plecach, nogi zegnij w kolanach, a następnie unieś biodra do góry.
  4. Leżąc na plecach ze zgiętymi nogami w kolanach podciągaj kolana do głowy!

Jeśli będziesz wykonywać te ćwiczenia przynajmniej 15-20 minut dziennie, to Twój kręgosłup będzie miał mocniejsze oparcie w mięśniach! Przy większości schorzeń kręgosłupa najważniejsze są treningi wzmacniające i rozciągające. Wystarczy na nie poświęcić kilka minut, żeby czuć się lepiej!

Marzysz o wyprostowanej sylwetce? Twoje ramiona brzydko odginają się do przodu, a podczas siedzenia bez oparcia zaczynasz się garbić? Nie szukaj wytłumaczeń tylko zacznij biegać! To poprawi Twoją postawę, a przy okazji zauważysz, że dużo ładniej siedzisz! Twoje barki już nie będą Twoją udręką!

  1. Jak biegać z chorym kręgosłupem?
  2. Przed bieganiem zaopatrz się w wygodne buty z miękką podeszwą.
  3. Zrezygnuj też z forsownych ćwiczeń, które obciążą Twój kręgosłup.

Biegaj powoli i niezbyt długo, tak żebyś się nie męczył! Jeśli poczujesz zmęczenie to zamiast siadać, po prostu powoli maszeruj. Zacznij biec, gdy będziesz czuć się na siłach. Jeśli założysz sobie, że w 5 minut masz przebiec 1000 metrów i będziesz biegać sprintem, to z pewnością Twój kręgosłup przestanie Cię lubić! Nie kłóć się z nim, bo to on pozwala Ci biegać!

Jeśli dopiero wstałeś od biurka i chcesz zacząć biegać to przede wszystkim nie popełniaj tego błędu i nie próbuj przebiec więcej, niż możesz! Zakładając sobie, że od teraz będziesz biegać myśl raczej o tym, żeby przyzwyczaić swój organizm do takiej zmiany, a nie o tym, żeby od razu biec w maratonie! Kręgosłup początkujących biegaczy jest bardziej narażony na kontuzję, więc lepiej po prostu wyjść i biec przed siebie. Nie zakładaj sobie jak długą trasę musisz przebiec. Lepiej dziś pobiec 1 kilometr, a za miesiąc już dwa lub trzy kilometry. Stopniowo Twój kręgosłup ( i mięśnie) będą przyzwyczajać się do biegania, a Ty nie odczujecie skutków ubocznych tego sportu. Gdy zmęczysz się po 200 metrach to nie próbuj dać z siebie wszystkiego, tylko zacznij maszerować. Dzięki temu odpoczniesz, a Twój kręgosłup nie będzie tak mocno obciążony. Zawsze biegnij z małą butelką wody. Jeśli dopiero zaczynasz biegać, to z pewnością będziesz bardziej odczuwać zmęczenie i suchość w ustach niż już profesjonalni biegacze.

pixel Jak bieganie wpływa na Twój kręgosłup?

Zachęcamy do dyskusji na naszym nowym forum! Odwiedź je pod adresem http://jak-biegac.pl/forum/

4 komentarzy

  1. Jurek
    Napisano 29/06/2013 at 12:27

    Właśnie dzisiaj zacząłem swoją przygodę z bieganiem.
    Od dziecka bardzo się męczyłem podczas dłuższych biegów.
    Za młodu biegałem tylko krótkie dystanse 60 lub 100 metrów. Byłem w nich naprawdę dobry.
    Minęło nie wiem kiedy 20 lat i dziś pierwszy raz wyszedłem z domu i zacząłem biegać. Mam na celu przebiec Maraton w Paryżu! I zrobię to na pewno za kilka lat!
    Dziś nie wiem skąd to wiedziałem ale postępowałem dokładnie tak jak jest opisane powyżej. To znaczy ze mam dobrego własnego wewnętrznego przewodnika po moim własnym ciele.
    Pozdrawiam wszystkich początkujących i do zobaczenia w Paryżu.

    P.S.
    Nie wiem czemu, może za sprawą leków rozrzedzających moją krew, ale dziś się o wiele mniej męczyłem niż 20 lat temu.

  2. Monika
    Napisano 31/07/2013 at 16:14

    Jurek gratuluję postawy. Ja swoją przygodę z bieganiem zaczęłam 3tyg temu. Wcześniej na sam widok kogoś w biegu czułam się zmęczona. Od dluzszego czasu chodze na fitness wiec kondycje mam poprawną i ktoregoś dnia same nogi mnie poniosły. Teraz czuję się pozytywnie nakręcona i w ratach przebieglam dystans maratonu. Jedni potrzebują na to kilku godzin, ja kilku tygodni. Ale radocha jest! To mnie motywuje i daje sporo uciechy. A Maraton w Paryżu może stanie się i moim celem.

  3. Martin
    Napisano 02/05/2014 at 10:53

    Biegam regularnie od roku, trzy razy w tygodniu. Świetna sprawa i mega mnie wciągnęła. Najfajniejsze jest jak się poprawia swoje wyniki – w senie zwiększania dystansów do przebiegnięcia. Kondycja się poprawia i samopoczucie jest duuużo lepsze.W Krakowie jest trochę tras fajnych do biegania. Do tej pory nie odczuwam kontuzji – raz ból mięśnia w łydce. Ale zrobiłem sobie przerwę na regenerację. Jeżeli chodzi o kondycje kręgosłupa – to pozostawia wiele do życzenia – skończyłem zabiegi rehabilitacyjne oraz serię masaży Life Energy – myślę, że cały ten pakiet wzmocni mój kręgosłup:) Pozdrawiam wszystkich biegaczy.

  4. Izabela
    Napisano 21/07/2014 at 21:46

    A co może oznaczać strzykanie w odcinku lędźwiowym po częstym bieganiu? Tak jakby ocierały się o siebie kręgi. Z lekkim bólem promieniującym do nóg.

Skomentuj


+ 8 = 9

Zachęcamy do dyskusji na naszym nowym forum! Odwiedź je pod adresem http://jak-biegac.pl/forum/

© 2014 JAK-BIEGAC.PL. All rights reserved.