Pomińmy wstęp mówiący o tym że kontuzje to chleb powszedni dla każdego sportowca.
Każdy z nas o tym wie, nie ważne czy jest amatorem czy zawodowcem.

Ten krótki artykuł poświęcony jest prostemu postępowaniu po wystąpieniu urazu, co zrobić gdy zacznie puchnąć, boleć, co zrobić gdy po ukończeniu biegu nie możesz zrobić chociażby kroku.

Nie czas na diagnozę i rozmyślanie, przecież dopiero przed chwilą skończyłeś bieg . Co teraz robić?

Działaj szybko!

Trzeba działać. To, jakiej pierwszej pomocy udzielimy, ma ogromny wpływ na regenerację tkanki i jej aktywność w przyszłości np. po 6- 8 tygodniach od urazu. A przecież wszyscy wiemy, że nie ma nic gorszego niż przedłużający się okres rekonwalescencji, nie pozwalający na normalne trenowanie.

Uszkodzenie ostre może dotyczyć : mięśni, więzadeł, ścięgien, chrząstki czy nawet kości. Nieważne, rozwiązanie jest tylko jedno na początek PRICE!

PRICE, czyli :

– ochrona ( Prevention)
– odpoczynek ( Rest )
– lód ( Ice)
– kompresja ( Compresion)
– elewacja ( Elewation )

Price trwa 1-2 dni od wystąpienia urazu.

Ochrona, czyli zapobieganie dalszym urazom, izolacja od aktywności fizycznej.

Odpoczynek w myśl zasady ‘tak mało jak to możliwe tak dużo jak to konieczne’ przede wszystkim odpoczywaj. Szczególnie ważne w pierwszych 24 godzinach – nie obciążaj chorej struktury!

Lód doskonale uśmierza ból i zwalcza obrzęk. Stosuj go często : rób okłady 20 minutowe co 3-4 godziny przez pierwsze 48 godzin od wystąpienia urazu. Nigdy nie rób okładów z lodu bezpośrednio na skórę, ponieważ grozi to odmrożeniem.

Kompresja to najważniejszy element tej układanki. Terapia uciskowa za pomocą opaski elastycznej może zredukować cyrkulację nawet do 95 %. Przez pierwsze 48h stosuj mocny ucisk (stopień rozciągliwości bandaża to 75% ), ale pamiętaj aby nie doszło do niedokrwienia stawów obwodowych, jeżeli poczujesz drętwienie np. w palcach stóp, rozluźnij opatrunek, wykonaj kilka ruchów palcami i ponownie załóż opatrunek uciskowy. Po okresie 48h od wystąpienia urazu stosuj opatrunek kompresyjny: 50% rozciągliwości bandaża.

Elewacja czyli wysokie ułożenie kończyny w celu redukcji przepływu krwi. Stosuj ułożenie 50 i 70 cm ponad poziomem serca.

PRICE to bardzo proste postępowanie. Zastosowanie się do wyżej wymienionych wskazówek ułatwia postępowanie fizjoterapeutyczne, pozwala na szybsze wdrożenie elementów treningu w procesie rehabilitacji, a w konsekwencji szybszy powrót do zdrowia.

Autor artykułu

Piotr Kowalski, fizjoterapeuta, biegacz amator. Prowadzi własną praktykę fizjoterapeutyczną w Katowicach ukierunkowaną na leczenie dolegliwości bólowych i rehabilitację urazów sportowych.

kontakt: profizjoterapia@gmail.com

www.profizjoterapia.pl