Home » Odchudzanie » Napoje dla sportowców ? czym się różnią?

Napoje dla sportowców ? czym się różnią?

Na polskim rynku pojawiło się w ostatnim czasie wiele napojów przeznaczonych dla ludzi uprawiających sport. Osoby znające się na właściwościach tego typu płynów sięgają niemal automatycznie po butelkę tego, który najlepiej spełni ich oczekiwania czyli nawodni organizm i doda mu energii. Niestety dla początkującego sportowca takie określenie jak izotoniczny czy hipertoniczny to pojęcia zupełnie abstrakcyjne. Jakie zatem napoje wybrać, by sprawdziły się podczas biegania.

Napoje dla sportowców

Wszystkie napoje przeznaczone dla osób aktywnych fizycznie są bardzo dokładnie przebadane. Ich głównym składnikiem jest woda. Płyny te zawierają także ściśle określoną ilość węglowodanów, sodu oraz potasu. W zależności od ich zawartości dzielą się na płyny hipo-, izo- lub hipertoniczne.

Napoje hipotoniczne

Tego rodzaju płyny zawierają 2-4 mg węglowodanów na 100 ml. Spośród wszystkich wymienionych wyżej posiadają najniższą ilość węglowodanów, ale równocześnie najlepiej nawadniają organizm. Oprócz wody dodawany jest do nich również sód i potas, które to pierwiastki poprawiają proces rehydratacji. Napoje hipotoniczne przeznaczone są dla sportowców wykonujących niezbyt ciężkie ćwiczenia np. mało intensywny bieg.

Napoje izotoniczne

Zawierają 6-8 mg węglowodanów na 100 ml płynu oraz dodatek sodu i potasu, które to składniki pomagają w przyswajaniu wody. Napoje izotoniczne są przeznaczone dla przeciętnych sportowców. Doskonale zaspokajają pragnienie oraz usprawniają odbudowę zapasów glikogenu w mięśniach.

Napoje hipertoniczne

Ta ostatnia grupa napojów dla osób aktywnych fizycznie przeznaczona jest przede wszystkim dla wszystkich tych, którzy ukończyli forsowny trening. Ich głównym zadaniem jest uzupełnienie zapasów glikogenu. Warto pamiętać, że są to napoje, które wydłużają okres opróżniania żołądka, przez co mogą wywołać ostry ból podczas wysiłku. Z tego też powodu nie używa się ich do nawadniania organizmu podczas treningów, ale podaje dopiero po ich zakończeniu. Napoje hipertoniczne świetnie sprawdzają się również u osób, które nie tolerują wysokoenergetycznych odżywek lub specjalnych batoników.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments are closed.

© 2017 JAK-BIEGAC.PL. All rights reserved.