Home » Porady » Intensywnie trenujesz? Pamiętaj o magnezie i innych składnikach mineralnych.

Intensywnie trenujesz? Pamiętaj o magnezie i innych składnikach mineralnych.

Zawodowi sportowcy, specjaliści od żywienia i trenerzy personalni zwykle mają własne zestawienia suplementów diety, które zalecają osobom aktywnym fizycznie. Obowiązkowym punktem na takich listach są zawsze witaminy i składniki mineralne, wśród których każdy z ekspertów szczególnie podkreśla znaczenie magnezu. Czy pierwiastek ten faktycznie jest nam aż tak bardzo potrzebny?

Jakie znaczenie ma magnez?

Bez wątpienia trudno o składnik mineralny odznaczający się bardziej kompleksowym działaniem na nasz organizm niż magnez. Pierwiastek ten pełni organizmie szereg niezwykle ważnych funkcji, bez których nie moglibyśmy normalnie żyć i działać. Jednymi z podstawowych funkcji magnezu są:

– aktywacja ok. 300 enzymów (m. in. ATP-azy, fosfatazy kwaśnej, fosfatazy zasadowej);
– udział w przemianie węglowodanów, białek, kwasów nukleinowych i lipidów;
– zapewnienie integralności błon mitochondrialnych;
– stabilizacja DNA w jądrach komórkowych;
– udział w transporcie sodu i potasu przez błony komórkowe;
– zapewnienie równowagi elektrolitów w organizmie;
– wchłanianie wapnia i wzmocnienie układu kostnego;
– prawidłowa praca układu nerwowego i mięśni.

Jony magnezu regulują pobudliwość tkanki nerwowej i mięśniowej (co przekłada się bezpośrednio na zachowanie prawidłowej kurczliwości mięśni), pozytywnie wpływają na funkcjonowanie mózgu oraz spowalniają procesy starzenia.

Często pomijaną funkcją magnezu jest ochrona organizmu przed zakwaszeniem – odpowiednia ilość tego pierwiastka sprzyja alkalizacji krwi (czyli zmniejszeniu zakwaszenia organizmu).

Jakie są skutki braku magnezu?

Niski poziom magnezu w organizmie może prowadzić do przykrych i uciążliwych objawów. Wśród nich warto wymienić:

– nadpobudliwość nerwową (nerwowość, wzrost poziomu agresji, trudności z zasypianiem i koncentracją)
– drżenia i niekontrolowane skurcze mięśni;
– kruchość kości;
– osłabioną syntezę białek (co przejawia się m. in. w wyraźnym spadku odporności);
– nierówną pracę serca;
– pogorszenie samopoczucia i zmniejszenie odporności m.in. z powodu zwiększonego zakwaszenia organizmu

Komu magnez jest niezbędny?

Istnieje szereg czynników, które mogą spowodować brak magnezu w organizmie. Podstawowymi przyczynami niskiego poziomu magnezu są zła dieta oraz nadmiar stresu – szczególnie u osób, które nie prowadzą regularnej aktywności fizycznej. Nieco inaczej jest w przypadku ludzi zawodowo lub amatorsko uprawiających jakąkolwiek dyscyplinę sportu. Nie ważne, czy będzie to tak popularne ostatnio bieganie, crossfit, piłka nożna, czy typowy trening anaboliczny przeprowadzany na siłowni. Każdy sport sprawia, że nasz organizm zaczyna funkcjonować według innych zasad, niż w przypadku osób stroniących od aktywności fizycznej. Niesie to za sobą, oczywiście, całą paletę zalet i pozytywnych skutków (szczupła, wysportowana sylwetka, wysoka odporność, dobry nastrój, wysoka sprawność ruchowa), jednak wymaga też nieco innego podejścia do spraw żywienia i suplementacji.

O suplementację witamin i minerałów powinien zadbać każdy, kto nie jest w stanie pozyskać odpowiedniej ich dawki z pożywienia (co jest typowym zjawiskiem w ostatnich latach). Dla osób aktywnych fizycznie suplementacja jest niemalże koniecznością, nawet jeśli do ułożenia różnorodnej diety przykładają oni szczególną staranność. Organizm człowieka aktywnego fizycznie zużywa witaminy i składniki mineralne znacznie szybciej oraz w znacznie większych ilościach. Ilości tych często nie da się dostarczyć ze spożywanymi każdego dnia produktami, szczególnie w przypadku szybkiego i intensywnego pocenia się podczas którego organizm traci dużo elektrolitów – zwłaszcza magnezu i potasu. Warto tez uwzględnić fakt, że produkty zawierające dużo tak lubianego przez sportowców błonnika i związków fitynowych przyczyniają się do zmniejszonego wchłaniania magnezu.

Z czym warto łączyć magnez?

Na rynku dostępna jest cała gama suplementów diety zawierających magnez. Szczególną uwagę należy zwrócić na te, w których magnez łączony jest z innymi składnikami. Przykładem może być Doppelherz aktiv Magnez-B6 400 Ultra FAST, w którym magnez jest połączony z witaminą B6, poprawiającą jego przyswajanie. Zawarte w preparacie inne witaminy z grupy B (B9 i B12) dodatkowo ograniczają skutki zmęczenia i wspomagają metabolizm energetyczny organizmu.

magnez b6 400

Dobrym rozwiązaniem jest łączenie magnezu z potasem, który, tak jak i magnez, uczestniczy w prawidłowym przewodnictwie nerwowo-mięśniowym oraz w mechanizmie skurczu mięśni. Oba pierwiastki są ważnymi elektrolitami, których odpowiednia podaż jest niezbędna w przypadku intensywnego wysiłku fizycznego powodującego utratę płynów (przez intensywne wydzielanie potu). Jednym z suplementów diety łączących magnez i potas jest Doppelherz aktiv Na skurcze.

magnez na skurcze

Ostatnim, wartym szczególnej uwagi połączeniem magnezu z innym makroelementem jest kombinacja magnezu i wapnia. Współpraca obu tych pierwiastków jest podstawą w procesie przewodzenia impulsów nerwowo-mięśniowych oraz w utrzymywaniu dobrego stanu kości. Zapewnienie organizmowi wystarczającej ilości magnezu i wapnia (w proporcjach 1:2) jest niezbędne dla prawidłowej pracy mięśni, serca, układu nerwowego, kostnego oraz dla utrzymania równowagi elektrolitowej. Dobrym przykładem połączenia magnezu z wapniem jest suplement diety Doppelherz aktiv Magnez + Wapń Forte.

Pamiętaj! Jeśli nie jesteś w stanie utrzymać właściwie zbilansowanej i urozmaiconej diety (co dotyczy ponad 90% populacji) lub intensywnie trenujesz sport – powinieneś sięgnąć po suplementy wyrównujące niedobory najważniejszych makroelementów.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skomentuj

Czy jesteś człowiekiem? *

© 2017 JAK-BIEGAC.PL. All rights reserved.